Je li Sveučilište u Stanfordu pronašlo izlječenje za Alzheimerovu bolest?

Utorak, 6. siječnja 2015.

woman-453014_580.jpgAlzheimerova bolest mogla bi se spriječiti pa i čak liječiti poticanjem djelovanja imunološkog sustava mozga, vjeruju znanstvenici sa Sveučilišta Stanford u Kaliforniji. Oni su otkrili da živčane stanice u mozgu umiru zato što svoj posao prestaje raditi mikroglija - stanice koje čiste mozak od bakterija, virusa i opasnih naslaga. Starenjem te stanice dolaze pod udar EP2 proteina koji sprječava njihovu učinkovitost. Međutim, ako blokiramo protein EP2, mikroglija ponovno počinje funkcionirati normalno, to jest otklanjati ljepljive beta-amiloidne nakupine (plak) koje oštećuju neurone tijekom razvoja Alzheimerove bolesti. Istražujući te učinke na miševima čiji su mozgovi zahvaćeni procesima sličnima Alzheimerovoj bolesti, znanstvenici su utvrdili da se kod njih pamćenje popravilo.

"Mikroglija je obrambena vojska mozga", kazala je dr. Katrin Andreasson, profesor neurologije i neuroloških znanosti na Medicinskom fakultetu Sveučilišta Stanford. "Naši pokusi pokazuju da održavanje njihove funkcije sprječava gubitak pamćenja i čuva zdravlje mozga."

Mikroglija čini 10 do 15 posto svih stanica u mozgu. Djeluje kao njegov prvi obrambeni red stalno prateći sumnjive aktivnosti i pojavu neželjenih tvari. Kad mikroglija uoči problem, oslobađa supstance koje regrutiraju ostalu mikrogliju i tada zajednički uništavaju napadače neurona. Mikroglija uz to djeluju i kao sakupljač otpada – razgrađuju odumrle stanice mozga i druge nakupine, među kojima je posebice za Alzheimerovu bolest karakterističan beta amiloidni plak koji prekida veze između neurona i time uzrokuje gubitak pamćenja.

"Mi gledamo na mikrogliju kao na stalne čistače beta amiloida i čuvare od upale“ dodala je dr Andreasson. „ Ako mikrogija izgubi sposobnost djelovanja, stvari izmiču kontroli. U mozgu se povećavaju nakupine  beta amiloida, koje razvijaju toksičnu upalu.“

Ohrabreni svojim dosadašnjim istraživanjima na ovom području znanstvenici sa Stenforda se nadaju da će uspjeti proizvesti supstancu koja može blokirati EP2 protein, ističe se u članku objavljenom u The Journal of Clinical Investigation.

Obrađeno prema tekstu objavljenom u The Telegraphu 8. prosinca 2014.

Kategorija: Novosti

Vaša mišljenja i komentari

Napišite odgovor

(Vaša e-adresa neće biti javno prikazana.)