9 načina kojima možete smanjiti opasnost od demencije za 35 posto

Petak, 17. kolovoza 2018.

zdrava-starost.jpg

Prestanak pušenja, više druženja i gibanja može povećati zdravlje vašeg mozga

Mnogi su dugo smatrali kako se na pojavu demencije ne može utjecati, ali danas je sve više dokaza kako to nije posve točno. Trećina slučajeva demencije može biti izbjegnuto zdravim načinima života koji štite mozak.

24 vodećih istraživača demencije predvođenih s Gill Livingston, profesoricom psihijatrije starijih ljudi s Univerzitetskog koledža u Londonu, proučilo je za vodeći svjetski opće-medicinski časopis Lancet utjecaje 9 najpoznatijih čimbenika načina života koji su povezani s pojavom demencije i zaključili da rizik možemo smanjiti i do 35 posto. Časopis Lancet prikazao je to na sljedećoj infografici:

Rizci-demencije-Lancet.png

Demencijom medicina naziva skup simptoma različitih bolesti mozga, poput najprisutnije Alzheimerove bolesti, a koje utječu na pamćenje i vode prema umanjenju spoznajnih sposobnosti, što postupno utječe na samostalnost života i na kraju, nažalost, do smrti. Simptomi demencije se najčešće pojavljuju u starijoj dobi (u Hrvatskoj se novi slučaj demencije bilježi svakog sata), ali promjene u mozgu koji ju uzrokuju počinju godinama prije.

WAM-2018-CRO-banner.png

Sljedeći načini mogu vam pomoći da se tim promjenama oduprete:

1) Provjerite svoj sluh i ako je potrebno - nabavite slušni aparat

Nije potpuno jasno zašto, ali snažna je povezanost čak i između blage nagluhosti i povećanog rizika razvoja spoznajnih umanjenja i demencije (pri čemu se rizik od demencije povećava sa stupnjem gluhoće). Profesorica Livingston, koja je proučavala ovaj problem, napominje: Slušanje nam pruža bogatu intelektualnu stimulaciju. Ukoliko neka osoba više ne čuje dobro, obrada informacija izostaje, pa se mozak može početi „stiskati“. Znanstvenici zato vjeruju da služni aparati mogu smanjiti raj rizik, ali da bi bili sigurni u to, potrebna su im daljnja istraživanja.

2) Stalno usvajate nova znanja

Niže obrazovanje također je povezano s povećanim rizikom od razvoja demencije. Nemogućnosti obrazovanja posebice u mladosti ili otpor osoba prema razvoju kapaciteta njihova mozga rezultira s manje znanja i razvijenih načina razmišljanja - manjom kognitivnom rezervom (otpornošću uma prema oštećenjima mozga; sposobnostima da razmišljamo, planiramo i rješavamo probleme na različite načine). Zato znanstvenici smatraju da će osobe s niskom razinom obrazovanja brže izraziti spoznajna umanjenja, ukoliko ih primjerice zahvati Alzheimerova bolest, jer ne posjeduju različite umne sposobnosti kojima bi mogle duže održavati spoznajne funkcije unatoč patološkim promjenama u mozgu.

3) Prestanite pušiti

Pušenje je štetno za mozak jer narušava kardiovaskularno zdravlje i utječe na sposobnosti tijela da mozak opskrbi s dovoljnom količinom kisika. Duhan uz to sadrži neurotoksine koji oštećuju mozak.

4) Liječite depresiju

Još uvijek nije sasvim jasno da li depresija pridonosi demenciji, ili demencija povećava rizik od depresije. No, znanstvenici zaključuju kako je biološki prihvatljiva pretpostavka da depresija povećava rizik od demencije jer utječe na hormone stresa, faktore rasta neurona i volumen hipokampusa (koji ima važnu ulogu u stvaranju i prizivanju sjećanja). Smatraju zato da liječenje depresije može ublažiti rizik od demencije i da u tome antidepresivi pomažu, ali napominju kako je potrebno još bolje istražiti njihove učinke.

5) Vježbajte

Vjeruje se da tjelovježba štiti mozak smanjujući razinu kortizola u tijelu, umanjuje vaskularni rizik i doprinosi rastu živčanih stanica koje sudjeluju u procesu pamćenja. Zato su neaktivne osobe izložene većem riziku od demencije.

6) Upravljajte visokim krvnim tlakom

Povećani krvi tlak povećava rizik od neurodegeneracije, što također pridonosi demenciji.

7) Budite društveni

Poput depresije, nije jasno je li socijalna izolacija simptom ili uzrok demencije. Međutim, znanstvenici dolaze do sve više dokaza kako je socijalna izolacija faktor rizika za demenciju i povećava rizik od hipertenzije, koronarne bolesti srca i depresije.

Govoreći teoretski, društvena izolacija slična je stanjima u kojima informacije više ne čujemo, objašnjava prof. Livingston i dodaje: Potrebna vam je kognitivno bogata okolina kako bi održali svoje umne sposobnosti, ali ako ljude ne vidite ili ih ne možete čuti, takve stimulacije imat ćete puno manje.

8) Održavajte zdravu tjelesnu težinu

Znanstvenici vjeruju da pretilost uzrokuje oštećenje mozga jer je povezano sa smanjenim dotokom krvi u mozak i povećava oksidacijski stres, što je također loše za mozak.

9) Provjeravajte šećer u krvi

Ljudi s dijabetesom imaju veću vjerojatnost razvoja bolesti koje uzrokuju demenciju. Jedan od razloga tome je što više šećera u krvotoku znači i više šećera u vašim organima, uključujući i mozak. Jednako kako dijabetes može oštetiti druge organe u tijelu, može oštetiti i mozak.

Ovaj popis rizika nije konačan

Ovaj popis od devet rizičnih čimbenika demencije na koje možemo utjecati tek je početni. Znanstvena zajednica već uči o drugim potencijalnim rizicima demencije, kao što su izloženost onečišćenju i nedostatak sna. Stoga prof. Livingston ističe: Ne mislimo da je ovaj popis konačan, ali to je ono za što danas imamo dokaze.

Nažalost, ne mogu se prevenirati svi rizici demencije. Oko 7 posto rizika povezano je s genetikom i na to ne možemo utjecati promjenama načina života. Puno toga nam je još i nepoznato. K tome, životni vijek nam je sve duži, a to je za sada najveći faktor rizika za demenciju u cjelini.

Bez obzira na to, promjenama načina života činimo dobro ne samo našem tijelu već i mozgu. Potrebne su nam i bolje javnozdravstvene politike i brojne društvene promjene koje mogu snažnije doprinijeti osobama s demencijom da duže žive dobro. Socijalne politike koje će više pažnje posvetiti obiteljskim njegovateljima, koji nose najveći teret njihove njege. Promijeniti se moraju i svi oni koji još uvijek stigmatiziraju osobe s demencijom. Vi koji pratite naš blog možete u tome puno pomoći – postanite Prijatelji demencije, osobe koje će u svakoj prilici pojasniti da demencija nije sramota.

PD-Banner-575.png

 

Prema: https://www.vox.com/health-care/2017/7/31/16049300/dementia-alzheimers-prevention

 



Oznake: Prevencija
Kategorija: Treba znati

Vaša mišljenja i komentari

Napišite odgovor



(Vaša e-adresa neće biti javno prikazana.)